fredag 30. august 2013

Utflukt


Vi finner frem kartet, leiter fram Braga og ut mot kysten, vi peiler oss ut et navn , setter oss i bilen og kjører. Denne gangen satte vi GPS i mot Apuila. Det er like spennende hver gang. Etter og har vært i vakre Esposende var dette en litt annerledes opplevelse. Det var  veldig gammelt og ikke fullt så vellstellt i gatene. Vi fant fram til praia (stranda) og fikk en veldig flott opplevelse. Vi så ikke stranda fra veien, så det som møtte oss over åsen var veldig fascinerende (i forhold til miljøet rundt). Men vi skjønte at noe måtte det være, for å få seg parkeringsplass var nærmest umulig. Bilene sto parkert OVERALT. Vi har blitt fortalt i ettertid at dette er denne stranden er en meget populær strand. Det var 1 av fire som badet i havet, som var isekaldt, da alle var med stortåa å kjente. Gjett hvem som badet!??





Det er veldig varmt i Braga om dagene, vi hører ofte sirener og ser brannbilene suse forbi i full fart. Det har vært veldig mange skogbranner rundt omkring, men det er vist vanlig. På bildet under ser dere en skogbrann som vi kjørte forbi på tur hjem fra Apulia. Brannmennene møter opp og holder brannen under oppsikt.
Vi har blitt fortalt at for noen år siden da det var skogbrann hadde de hentet vann helt fra Norge for å slukke.


Hjemmekjære meg hadde ikke klart meg dette året uten FaceTime og skype :) Men når det er sagt har vi kommet oss godt tilrette her og trives. Bilde nedenfor er fra en skypesamtale med Janne og Emilie.


 Lea og jeg har vært og prøvd ut en av de lokale frisørene. Først var jeg der med Lea (og igjen kom kroppspråket godt med), men hun som jobbet brukte en av de andre kundene som "tolk", som kunne litt engelsk. Så Lea fikk panneluggen klipt og øynene vises igjen <3 jeg fikk ved å peke i boka på dato og klokkeslett avtalt en klippetime til meg selv også. Når jeg kom til timen min hadde de hentet inn en tolk ;) Hun kunne også liiiiitt engelsk, så jeg satt der litt med spent kropp for hvordan jeg kom til å se ut. Men var fornøyd med resultatet. For denne herligheten betalte vi 5 euro (40 kr) for Lea og 13.5 euro (105 kr) for meg selv.

Lea fortjente en stor is siden hun var så flink til å sitte i ro når hun ble klipt. Gjorde akkurat det frisøren bad henne om.


BADENYMFEN i det kalde havet i Apulia
 :-) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar