torsdag 10. oktober 2013

Solen skinner

Det er 10 oktober, jeg går i shorts, singlet og sola skinner :-) Dette er noe jeg kan like. Men kjenner at temperaturene begynner å synke. Det er kaldere om natten. Vi må vell snart kjøpe oss dyne som vi kan ha til vinteren.




Som nevnt tidligere gav de Lea en mnd på å bli trygg på skolen. Vell, jeg vil si at det gikk bra med henne raskere enn en mnd. MEN det gikk vell ganske en mnd før alt var perfekt, lillejenta ønsker å gå på skolen og det er ikke bestandig hun ønsker å komme opp når mamma og eller pappa er å henter henne. Hun har fått seg venninner "Victoria og Cecilia" og hun kan navnet på alle i klassen.




Her har hun fått et klistremerke som står "brilliant" på. Hun var den eneste i klassen som gjorde det hun ble fortalt om å gjøre.
Litt skryting må til her inne. De har tema "your body" på skolen nå i oktober. Tidligere i uka hadde lærerne tegnet kroppen til alle barna på et ark. Så skulle elevene male på kroppsdeler på arket. Da Lea var den eneste som klarte å plassere hendene og føtterne (høyre og venstre) på riktig plass. Vi vil konkludere med at Lea har til nå funnet sin plass og har det veldig bra.
Tobias har blitt Barnehagegutt. (Creche) Ikke helt etter planene, men vi så at miljøet rundt her har lite eller ingenting å tilby midt på dagen. Så vi valgte å prøve en barnehageplass da vi fikk tilbudet. Vi fikk tak i denne plassen ved hjelp av Adozinda, da hun har sønnen sin der. Det var et lykketreff, for det var fullt når vi først var å sjekket. Men den dagen/det øyeblikket vi kom for å skulle sjekke mulighetene igjen, fikk de beskjed om at ei jente hadde sluttet. Det heldige med denne barnehagen er at læreren ("the educator" ) snakker litt engelsk. Han skal være der noen timer om dagen. Til nå går det helt strålende, til tross for en skrikende start. Nå kysser han damene hadet når vi går og sjarmerer til den store gullmedaljen. Maria og Beatrice(begge portugisisk og prater dårlig engelsk) og jeg kommuniserer med litt portugisisk, litt engelsk, tegnspråk og en hel del latter :) de er herlige og imøtekommende.
Igjen ble det en hel del papirmølle for å beholde denne plassen. Nå måtte Tobias ha et personnummer, for at han skulle få det måtte hele familien også få det. Så igjen var det fra kontor til kontor, prøve å få til en kommunikasjon for å få de rette papirene. Mye hodebry, men vi har møtt på veldig mange hjelpsomme og imøtekommende folk på veien. Blant annet José, en politimann som var vakt på Camára municipal (rådhuset). Han snakket godt engelsk og var en hjelpende hånd på komunikasjonsfronten.




Barnehageuniformen ;) som jeg egentlig føler at jeg ble lurt til å kjøpe. Ingen av de andre barna på avdelingen bruker den. Så foreløpig har jeg kuttet ut å kle den på han.




Leif har fått pakke fra Norge:-) mangelvare på Norsk lesestoff de siste månedene. Så han syntes det var veldig hyggelig å få pakke i posten. (Takk til foreldrene :))




Jeg spurte Lea her om dagen om vi skulle få bestemor til å klippe henne når hun kommer. Detta fikk æ t svar: "æ klara ikkje å sett i ro på badet, bære hos dama" med dama så mente hun frisøren som vi har vært hos en gang før. Så i dag tok vi begge ungene med og fikk de klipt.




Første mann ut var Tobias, den var litt utfordrende. Jeg hadde tenkt at hun skulle ta en bit av panneluggen. Men med litt kommunikasjonssvikt ble det en stuss på hele håret. Hun var plutselig i gang.








Det ble hårsveis på han :-)




Lea var så klar for dette, som en ekte liten dame så gledet hun seg til frisørtimen (vi var å bestilte timen i går). Hun var veldig flink og satt (nesten) helt stille under hele klippen.
















Vi måtte (som sist gang) ha is etter frisørtimen.




Jeg var forresten hos tannlegen i går, har funnet ut at jeg liker tannleger. Følte meg som et nytt menneske etter tannlegepussing :)




- Posted using BlogPress from my iPhone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar